Saga 20-E
De Saga 20-E is een 100 procent elektrische sloep
We hebben gekozen voor een Holex E-propulsion set van 4KW en een accu pakket wat bestaat uit 2 Lithium-Ion accu’s van 48 volt en 120Ah ter vervanging van de Albin O21 motor. Voor deze Electric hadden we een launching customer met een wensenlijst. Die was eigenlijk maar heel kort. De motor moest onder de vloer zodat er meer ruimte in de boot is en er moest 8-10 uren gevaren kunnen worden
Saga 20-E Conversie naar E
Als je een boot met een verbrandingsmotor om gaat bouwen naar een Electromotor en je wilt dat netjes doen dan kan je het beste helemaal opnieuw beginnen. Met de gedachte om de boot zo te maken dat het er uit zou zien als was ze zo van de werf gekomen.
Vooral geen boot met nog duidelijk zichtbaar zaken die met de verbrandingsmotor te maken hebben gehad.
Dus de verbrandingsmotor er uit en de boot geheel naar casco teruggebracht en vervolgens de E-propulsion er in bouwen en er in alle opzichten een moderne sloep van maken.
Dat is heel simpel als je het zo opschrijft maar er komt toch wel wat bij kijken. Dus moest alles van de verbrandingsmotor verdwijnen zodat we van motor tot en met propeller alles konden maken naar onze wens. Tevens wilden we een leuke en opvallende boot maken.
Saga 20-E Keuzes maken
Electrisch varen betekend vooral kiezen van het motorvermogen en het accupakket. Hollex heeft een 4.0 KW en een 7.5 KW motor set en voor de Saga voldoet een 4 KW prima op de binnenwateren. Qua accu’s is er de keuze uit lood-zuur, GEL of Lithium-Ion. Wat in dit geval heel erg mee speelt is het aantal gewenste vaaruren. Het uitgangspunt van 8-10 vaaruren bij 6 a 7 kmh vereist een behoorlijke capaciteit.
Dat zou met 8 stuks lood-zuur accu’s kunnen maar daar is simpel weg geen plaats voor in de Saga. Onze keuze is daarom 2 stuks 48 Volt Lithium LiFe accu’s geworden van 120Ah per stuk. Deze zijn compact en passen precies in de 2 voorbanken. Bovendien kunnen deze veel meer capaciteit leveren.
Verder hebben we de bestaande schroef, schroefas en schroefaskoker verwijderd en vervangen voor een GRP schroefaskoker met moderne lagers en afdichting, een nieuwe schroefas met flexibele koppeling en nieuwe drieblads propeller. Natuurlijk komt de voortstuwingsset met een modern display en bediening. De bijbehorende electronica zit ingebouwd onder het voordek. Voor de 12 volts voorziening tbv het boordnet is een 12 volts accu geplaatst die met een 48->12 volt lader wordt geladen. Via de walstroom is het mogelijk de hele installatie gemakkelijk op te laden.
E-propulsion Flush inbouw
Om de motor onder de vloer te kunnen krijgen is er een flinke hap uit de romp gehaald.
Om de motor is een bulb gemaakt. Alles met epoxy verlijmd en afgewerkt.
De vloer
Een upgrade van de vloer kon ook niet uitblijven. Door het wegvallen van de motor kist en omdat alle delen toch al wat sleets waren hebben we er een nieuwe vloer voor gemaakt. Deze vloer is afgewerkt met siervlokken in een bijpassende kleurstelling. De vlokken worden in een basis lak gestrooid en vervolgens afgewerkt met een clearcoat. Dit geeft een mooie stroeve afwerking.
E-Propulsion Techniek
Voor de 4 Kw Electromotor is er wel wat aansturing nodig. De 2 Lithium-Ion accu’s zorgen voor voldoende capaciteit om 10 tot 11 uurtjes met een snelheid van 7 kmh te varen. Een goede lader is nodig om de set weer snel op te kunnen laden. De Laadtijd na een dag varen is 2 a 3 uren.
4 Kw electro motor
Saga 20 Electric in de kleur Boston Wayler Blue
De Kleur voor de Electric moest wel een beetje opvallend zijn. Dit is Boston Wayler Blue uit de Awlgrip kleuren kaart. Het dek is Snowwhite en de antislipvlakken zijn Ral 9002.
De vloer is afgewerkt met vlokken.